Vážení čtenáři dobrých knih, milí (náhradní) rodičové, příznivci Náhradky.cz

Čas od času doporučujeme nějakou literaturu, která by neměla chybět v knihovničce každého (náhradního rodiče). Dnes bych vás chtěl upozornit na úžasnou knihu Thomase A. Harrise s názvem: Já jsem OK, ty jsi OK s podtitulem: Úvod do transakční analýzy.  

Anotace knihy na serveru Portal
https://obchod.portal.cz/psychologie/ja-jsem-ok-ty-jsi-ok/

Kniha "Já jsem OK, ty jsi OK" představuje slavný úvod do transakční analýzy - s výkladem jednotlivých ego stavů, životních postojů, transakcí i kontextu manželství, výchovy dětí či morálních hodnot. 

Řada lidí vyrůstá, jako by "nebyli OK" - s pocity bezbranného Dítěte, zcela závislého na OK ostatních lidí, od nichž přichází pohlazení i trest. Tento negativní životní postoj, který ovládá úspěšné i neúspěšné jedince, kontaminuje jejich racionální potenciál Dospělého. Lidé s postojem "nejsem OK" se ve vzájemných vztazích uchylují ke škodlivým formám ústupků, rituálů, činností, zábav a her, aby získali potřebné pohlazení, a vyhýbají se bolestné důvěrnosti s lidmi, kteří se zdají OK.

Heslo "Já jsem OK, ty jsi OK" se v posledních letech, ve kterých se intenzivně věnuji studiu a praktickému využívání transakční analýzy v lektorských a poradenských aktivitách, stalo i mým osobním životním postojem a životním stylem. Knihu (a transakční analýzu) doporučuji vám všem, s jejím nákupem dlouho neotálejte, tato kniha se na knihkupeckých pultech příliš nezdrží :-)

David Černík

Poslední zářijový den jsme rozeslali od Aše po Břeclav naši první oficiální kampaň, ve které jsme představili projekt "Náhradka". Po několika měsících intenzivní tvůrčí a technické práce máme náhradním rodičům, ale i odborníkům, působícím v oblasti náhradní rodinné péče, co nabídnout. Ve formátech myslíme jak na aktuálně velmi potřebný on-line, tak na nenahraditelnou, a v lepších časech vítanou, prezenční formu vzdělávání a podpory. Náhradka se stala značkou, které věříme a pod kterou budeme usilovně pracovat tak, aby se stala pro naše klienty zárukou kvality. 

Současná doba nám přináší mnoho nových situací. Je to v podstatě takový velký sebezkušenostní program, v němž se můžeme, chytíme-li jeho potenciál za ten správný konec, poznat i z jiných úhlů. Sami totiž žijeme tak, abychom byli neustále ve své komfortní zóně, málokdo se sám dobrovolně pouští na hranu svého pohodlí či za něj a snaží se posouvat své možnosti a dovednosti. Tahle výjimečná doba nám ale přináší, kromě toho všeho zlého, i výjimečné možnosti. Najednou musíme hledat způsoby, jak trávit čas se svými blízkými; jak si filtrovat informace, které k nám přichází a jak naložit se svým časem i jinými výzvami.

Je zajímavé pozorovat, jak se lidé, kteří nemají nyní možnost družit se fyzicky, druží na sociálních sítích. Přijde mi, že někteří jsou jen pozorovateli situace - prostě se to děje, tak jen tak přihlíží, sledují co ostatní, bez větších emocí. Někteří ale naopak se zápalem jim dříve (ne)vlastním plamenně komentují příspěvky ostatních, chtějí jména (možná i hlavy) nakažených koronavirem a mají na vše lepší řešení, než ta aktuálně vládou zavedená. Je jistě i skupina lidí, kteří jsou někde mezi, případně nemají potřebu se viditelně vymezovat.

Jistě, každý máme právo na svůj názor, každý máme právo na informace a taky, díky množství těch informací, máme někdy pocit, že rozumíme všemu. Medicíně, krizovému řízení, psychologii, právu… Je tak snadné chytit se do pasti (pře)informovanosti!

Zamýšleli jste se ale někdy nad tím, co to s námi může udělat? Jak si vlastně v sobě můžeme kultivovat a živit pocity, které nám v současné době nemohou být prospěšné? Zlost, vztek, úzkost, napětí, rozhořčenost… a další a další negativní pocity nás mohou zaplavit v minutě. Infikují nás velmi rychle, ale delší dobu ovlivňují naše celkové prožívání, náš stav nejen duševní, ale i ten fyzický (ale na to nejsem odborník, to přenechám povolanějším). Asi vám není tajemstvím, že duševní a fyzická stránka je provázána. Jedno ovlivňuje druhé. Obojí je stejně důležité. Nyní se soustředíme na to fyzické, nosíme roušky, na nákup si někteří zodpovědně berou rukavice, používají dezinfekční gely a nezapomínají ani na doplňky stravy a vitamíny. Ale co to psychické zdraví? Jak o něj pečujeme? Jak se bráníme infekci emoční?

Celkově je současná doba náročná, označení "stresová" je jistě na místě. Je to ale také doba s "potenciálem". S potenciálem k rozvoji, k sebepoznání, k přehodnocení… Záleží, jak možnosti této doby využijeme. Spoustu lidí celé dění postaví k řešení zásadních životních otázek, někoho posune směrem k sobě, někoho zase od sebe.

Ale jak? Jak se posunovat směrem k sobě a ne od sebe? Jak si dopřát více pozitivních emocí a eliminovat ty špatné? Otázka za deset milionů, že?

A víte co? Já nemám odpověď ve stylu: Snězte tři vitamíny X a vypijte nápoj Y, pak meditujte aspoň tři hodiny v kuse. Mám jen malé tipy, které vás na cestě k vám mohou trochu popostrčit a nasměrovat k vašemu klidnějšímu a radostnějšímu já i v neklidné a neradostné době. Tak tedy:

  • Nedějte nic! Ale cíleně! Zkuste si opravdu dát závazek, že po následujících pět, deset, patnáct minut budete dělat nic. Umíte to ještě vůbec? Zkuste uklidnit myšlenky, které vám proudí hlavou. Jen je pozorujte, ale nerozvíjejte je a nehodnoťte. Cílené "vypnutí" může být těžké, ale cvičení dělá mistra. Opakujte.

  • …nebo naopak dělejte! Spousta lidí uklízí a organizuje si svůj životní prostor. Objevte potenciál vašeho úložného prostoru. Vyhoďte přebytečné věci. Pověnujte se i těm částem domova, na které běžně nedojde.

  • Zkuste dělat něco, co jste ještě nikdy nevyzkoušeli. Nežehlili jste nikdy? Neopravovali jste něco? Netancovali jste…? Zkuste najít něco, co bude pro vás "poprvé".

  • Je toho na vás moc a nemáte možnost opustit byt? A máte sklep? A mohla bych ho vidět? :-) Důležitější je, zda máte okno. Máte? No tak, hurá! Otevřete ho a koukejte aspoň pět minut ven. Zkuste svou mysl oprostit od myšlenek a jen se dívejte… Možná uvidíte něco, co jste ještě neviděli.

  • Cvičme v rytme! Fyzické cvičení je fajn, jóga je skvělá! Nemusíte dělat krkolomné pozice, stačí si protáhnout tělo, vyzkoušet nějaké základy a být k sobě také shovívavý, nemusíte hned napoprvé zvládnout vše, ale v pravidelnosti se vždy skrývá zlepšení.

  • Připravit… pozor… text! Pište! To, co vás tíží, těší, rozesmutnělo, naštvalo! Vypište se z toho, čmárejte, můžete pak papír založit na dno šuplíku, spálit, zakopat... podpoříte tak zpracování emocí, symbolicky je odložíte a lépe se s nimi vyrovnáte.

  • Pokud máte chuť tak tvořte - malujte, zpívejte, rýmujte, zahradničte, přeskládejte, přestěhujte - udělá vám to dobře, budete cítit vybití své tvůrčí energie a potěšíte sebe a své okolí krásným výsledkem.


Tak… hodně sil. Zkuste využít nabídky a něco vyzkoušet, nemůžete nic ztratit, jen získat.

Přeji vám, abyste dokázali přežít tuto dobu (n)emoční ve zdraví duševním i fyzickém.

Petra Maxová